Kielitaito kasvoi Espanjassa

Lähihoitajaksi opiskeleva Birgitta Tirkkonen oli työssäoppimassa Espanjassa. Hän nautti sekä työstään koulussa että Costa Blancan rannikon rennosta ilmapiiristä. Suomen lisäksi hän puhui kolmea kieltä.

Birgitta on aina ollut kiinnostunut kielten opiskelusta, matkustelusta ja eri kulttuureihin tutustumisesta. Hän mietti työssäoppimisjaksoa ulkomailla, koska halusi näyttää itselleen, että pystyy selviytymään yksin matkustamisesta ja elämisestä Suomen ulkopuolella. Birgitta opiskelee Helsingin sosiaali- ja terveysalan oppilaitoksessa lasten ja nuorten hoidon ja kasvatuksen koulutusohjelmassa.

Kun Birgitan koulun kansainvälisten asioiden koordinaattori sitten kysyi, olisiko hän halukas lähtemään työssäoppimaan Espanjan Costa Blancalle, hän oli heti valmis. Osan kustannuksista kattoi Leonardo da Vinci -apuraha.

– Olen opiskellut espanjaa, joten kohdemaa oli siksikin hyvä valinta minulle, Birgitta sanoo.

Työssäoppimisen ohjaajan palaute auttoi

Aikaisemmin samassa paikassa työssäoppimassa olleelta opiskelijalta Birgitta sai hyviä vinkkejä käytännön asioihin, kuten asunnon etsintään. Ohjaaja työssäoppimispaikalla, Skandinaavisessa koulussa, oli suomalainen. Siten työhön perehtyminen kävi helposti.

– Seuraamalla ohjaajani opetusta ja muuta työskentelyä opin, miten toimia luokassa lasten kanssa. Ideoimme hänen kanssaan toimintatuokioita, joita pidin lapsille.

Ohjaaja myös antoi Birgitan pitämistä tuokioista palautetta, jonka hän otti huomioon. Siten hän kehittyi jatkuvasti työssään.

Rohkeus käyttää kieliä kasvoi

Birgitan luokan lapset olivat suomenkielisiä, mutta hän piti myös yhteisiä liikuntatunteja suomalaisille, ruotsalaisille ja norjalaisille lapsille ja käytti heidän kanssaan ruotsia. Ruotsinkielisen henkilökunnan kanssa hän kuitenkin puhui pääasiassa englantia. Vapaa-ajalla hän pyrki kommunikoimaan espanjaksi arkipäivän tilanteissa, kuten ostoksilla käydessään. Rohkeus käyttää espanjaa kasvoi pikkuhiljaa.

Jännittävintä Birgitasta oli tutustua asuinympäristöön ja nähdä eksoottisia asioita, kuten upeita palmuja, erikoisia rakennuksia ja merta. Hän nautti auringosta, kun Suomessa oli takatalvi.

– Yllätyin siitä, miten helppoa eläminen oli eikä mitään tarvinnut paljon stressata. Hauskinta oli lasten kanssa oleminen ja heidän opettamisensa. Ikävintä oli se, että vapaa-aika kului pääasiassa yksin, hän kertaa kokemuksiaan.

Hän toivoikin, että mukana olisi ollut toinen opiskelija, jonka kanssa olisi voinut viettää aikaa. Birgitta otti asuinseutuaan katsellessaan paljon kuvia muistoksi työssäoppimisjaksostaan. Ilman kuviakin kokemus oli hänestä taatusti mieleenpainuva.

 Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto

 

© Opetus- ja kulttuuriministeriö

Palaute: ammattiosaaja@skillsfinland.fi

Toteutus: Skills Finland & julkaisujärjestelmä Base C6