Yhdistelmäajoneuvonkuljettaja Roopen mielestä työssä on parasta itsenäinen tekeminen

Roope Juutilainen on suorittanut logistiikan perustutkinnon Vantaan ammattiopisto Variassa. Opinnoissaan hän erikoistui kuljetuspalvelujen osaamisalaan ja valmistui yhdistelmäajoneuvonkuljettajaksi. Viimeisenä opiskeluvuonnaan Roope osallistui myös ammattitaidon SM-kilpailu Taitajaan, jossa hän voitti kultaa omassa lajissaan kuljetuslogistiikassa. Roope palkittiin kilpailussa myös Taitajien Taitajan tittelillä. Kävimme tutustumassa, millaista on yhdistelmäajoneuvonkuljettajana työskentelevän Roopen arki nyt, vuosi valmistumisen jälkeen.

Kello on 7.15 tiistaiaamuna, kun yhdistelmäajoneuvonkuljettaja Roope Juutilainen kaartaa Vuosaaren ABC:n pihaan kuorma-autollaan. Olemme sopineet, että tutustun Roopen työpäivään haastattelua tehdessä.

Ensimmäinen vuosi työelämässä alkaa pian olla ohi. Minkälainen vuosi on ollut?

– Vuosi on mennyt ihan mukavasti. Tein töitä paljon jo opiskeluaikana, joten sinällään mitään uutta ei ole tullut. Mielestäni työnteko on jokaisen velvollisuus.

Roope perusti pian valmistumisensa jälkeen oman yrityksen, mutta on hiljattain luopunut osakkeistaan ja siirtynyt työntekijäksi nykyiselle työnantajalleen Sajotransille.

– Oman yrityksen pyörittäminen oli opettavainen kokemus, eikä ole poissuljettua, että lähtisin sille tielle vielä joskus. Tässä elämänvaiheessa työntekijänä oleminen sopii minulle kuitenkin paremmin. On vapauttavaa, kun joku muu aikatauluttaa keikat puolestani ja itse voin keskittyä ajamiseen.

Vaaka näyttää 41 400 kiloa

Saavumme päivän ensimmäisen asiakkaan luo Porvooseen. Roope täyttää tottuneesti rahtikirjat, pukee suojavarusteet päälle ja käy ilmoittautumassa lähettämöön. Itse menen odottelemaan lähettämöön lastauksen ajaksi, sillä tuotantolaitoksen porttien sisäpuolelle ei ole ilman asianmukaisia turvavarusteita asiaa.

Ennen lastin hakemista mitataan ajoneuvon paino, jotta tiedetään kyytiin otettavan tavaran tarkka määrä. Roope etsii oikean laiturin ja ajaa auton paikalleen odottamaan lastausta, jonka hoitavat tuotantolaitoksen työntekijät. Kun lastaus on ohi, ajetaan jälleen vaa’an läpi. Paino näyttää 41 400 kiloa.

– Tavaran laadulla tai määrällä ei sinänsä ole vaikutusta ajettavuuteen, vaikka toki ajoneuvon paino vaikuttaa esimerkiksi jarrutusmatkan pituuteen, selventää Roope.

Yöksi kotiin

Lähdemme viemään kuormaa kohti Vuosaaren satamaa, jonka kautta liikkuu suurin osa Suomen vientitavarasta. Siellä on tarkoitus luovuttaa kontti sisältöineen eteenpäin, ja sen matka jatkuu jonnekin päin maailmaa.

Satamaoperaattorille ilmoittautumisen jälkeen ajamme kentälle, josta trukki tulee rutiininomaisesti nostamaan kontin pois auton perästä. Pian menetetty kontti korvataan uudella, ja matka kohti Porvoota voi jälleen alkaa.

– Välillä saatan kuusikin kertaa päivässä tehdä tämän saman reissun. Tällaiset päivät ovat mielestäni kivoimpia, sillä tämä reitti on yksinkertainen ja helppo. Monet tykkäävät tehdä pidempiä työkeikkoja ulkomaillekin asti, mutta itse pidän siitä, että pääsen yöksi kotiin. Työnantajani kanssa pystyn onneksi joustavasti sopimaan asioista, ja suurin osa ajoistani onkin Mäntsälän eteläpuolella.

Parasta on itsenäinen tekeminen

Vaikka ajot tapahtuvat suurimmaksi osaksi Etelä-Suomessa, on päivissä silti paljon muuttujia ja tilanteet elävät koko ajan. Roopen puhelimessa oleva aikataulu päivittyy jatkuvasti ja seuraavasta päivästä ei vielä varmaksi tiedä. Aikataulut kuitenkin pitävät yleensä kutinsa – siitä pitää huolen esimies, joka aikatauluttaa kaikkien kuskien ajot.

– Vaikka päivät ovat välillä pitkiä ja autossa istutaan yksin, ei tässä työssä ole yksinäinen olo. Asiakkaiden luona näkee tuttuja naamoja ja puhelimessa tulee puhuttua välillä tunteja kollegoiden kanssa.

Tulevaisuutta Roope ei ole vielä pitkälle suunnitellut, mutta tällä hetkellä oma ala tuntuu oikealta.

– Mielestäni tässä työssä on parasta itsenäinen tekeminen. Lisäksi meillä on hyvä porukka töissä, mikä vaikuttaa paljon työviihtyvyyteen. Vaikka ohjeita on paljon, saa työn suorittaa omalla tyylillään. Työ on vapaata, ja asiat saa tehdä omaan tahtiin. Siitä minä tykkään.

Päiväni Roopen apukuskina on tullut päätökseensä. Yhdistelmäajoneuvonkuljettajan työhön tutustuminen on ollut mielenkiintoista. Itsenäinen työskentely ja rauhalliselta tuntuvat hetket auton ratissa tasapainottavat suuresta ajoneuvosta, kalliista lastista, aikatauluista ja lukuisista turvallisuusmääräyksistä koituvaa vastuuta.

Hyppään pois kyydistä Vuosaaren ABC:llä. Roope tarkistaa tottuneesti puhelimestaan seuraavan asiakkaan, heilauttaa kättään ja kurvaa pois kohti uusia reittejä.

Lisätietoja

 

Logistiikan perustutkinto

Logistiikka-ala käsittää tässä autokuljetuksen ja varastoinnin sekä lentoaseman logistisia palveluja. Kuljetusalan ammattilainen kuljettaa ihmisiä, tavaroita ja ajoneuvoja paikasta toiseen tehokkaasti ja turvallisesti ja palvelee asiakkaita mahdollisimman hyvin. Varastoalalla toimivat käsittelevät ja siirtävät erilaisia tavaroita varastoihin ja sieltä edelleen kuluttajille. Lentoasemapalveluiden toiminnoissa huolletaan lentoasemalla olevia rakennuksia sekä lentokenttää ja käsitellään rahtia.

AUTONKULJETTAJA, LINJA-AUTONKULJETTAJA, YHDISTELMÄAJONEUVONKULJETTAJA,
‒Kuljetuspalvelujen osaamisala

LENTOASEMAHUOLTAJA
‒Lentoasemapalvelujen osaamisala

VARASTONHOITAJA
‒Varastopalvelujen osaamisala

Haluatko tietää lisää logistiikan koulutusohjelmista? Lue lisää ePerusteet palvelusta!

 
 

© Opetus- ja kulttuuriministeriö

Palaute: ammattiosaaja@skillsfinland.fi

Toteutus: Skills Finland & julkaisujärjestelmä Base C6