Yhdistelmäajoneuvonkuljettaja Roopen mielestä työssä on parasta itsenäinen tekeminen

Tutkintonimike: Yhdistelmäajoneuvonkuljettaja
Tutkinto: Logistiikan perustutkinto
Osaamisala: Kuljetuspalvelujen osaamisala
Nimi: Roope Juutilainen
Oppilaitos: Vantaan ammattiopisto Varia
Minkä ammatillisen tutkinnon olet suorittanut ja missä?
Olen suorittanut logistiikan perustutkinnon Vantaan ammattiopisto Variassa. Opinnoissani erikoistuin kuljetuspalvelujen osaamisalaan ja valmistuin yhdistelmäajoneuvonkuljettajaksi. Viimeisenä opiskeluvuonnani osallistuin myös ammattitaidon SM-kilpailu Taitajaan, jossa voitin kultaa omassa lajissani kuljetuslogistiikassa. Minut palkittiin kilpailussa myös Taitajien Taitajan tittelillä eli koko kilpailun parhaana, ja edustin ammatillista koulutusta eri tilaisuuksissa seuraavan vuoden ajan.
Olet nyt siirtynyt työelämään. Millaista se on ollut?
Siirtyminen työelämään on sujunut oikein mukavasti. Tein töitä paljon jo opiskeluaikana, joten sinällään mitään uutta ei ole tullut. Mielestäni työnteko on jokaisen velvollisuus.
Perustin pian valmistumisen jälkeen oman yrityksen, mutta olen nyt luopunut osakkeistani ja siirtynyt työntekijäksi kuljetusyritykseen.
Oman yrityksen pyörittäminen oli opettavainen kokemus, eikä ole poissuljettua, että lähtisin sille tielle vielä joskus. Tässä elämänvaiheessa työntekijänä oleminen sopii minulle kuitenkin paremmin. On vapauttavaa, kun joku muu aikatauluttaa keikat puolestani ja itse voin keskittyä ajamiseen.
Millainen on tyypillinen työpäiväsi?
Päivissäni on paljon muuttujia ja tilanteet elävät koko ajan. Puhelimessani oleva aikataulu päivittyy jatkuvasti ja seuraavasta päivästä ei vielä varmaksi tiedä. Aikataulut kuitenkin pitävät yleensä kutinsa – siitä pitää huolen esimieheni, joka aikatauluttaa kaikkien kuskien ajot.
Saavuttuani asiakkaan luo täytän yleensä ensin rahtikirjat, puen suojavarusteet päälle ja käyn ilmoittautumassa lähettämöön. Ennen lastin hakemista mitataan ajoneuvon paino, jotta tiedetään kyytiin otettavan tavaran tarkka määrä. Tämän jälkeen lastauksen hoitavat yleensä tuotantolaitoksen työntekijät. Kun lastaus on ohi, ajetaan jälleen vaa’an läpi ja tarkistetaan kuorman kokonaispaino, jonka jälkeen matka voi alkaa.
Kohteessa kontti luovutetaan sisältöineen eteenpäin, ja sen matka jatkuu jonnekin päin maailmaa. Tämän jälkeen menetetty kontti korvataan uudella ja matka voi jatkua.
Välillä saatan kuusikin kertaa päivässä tehdä tuon saman reissun. Monet tykkäävät tehdä pidempiä työkeikkoja ulkomaillekin asti, mutta itse pidän siitä, että pääsen yöksi kotiin.
Mikä on parasta työssäsi?
Vaikka päivät ovat välillä pitkiä ja autossa istutaan yksin, ei tässä työssä ole yksinäinen olo. Asiakkaiden luona näkee tuttuja naamoja ja puhelimessa tulee puhuttua välillä tunteja kollegoiden kanssa.
Mielestäni tässä työssä on parasta itsenäinen tekeminen. Lisäksi meillä on hyvä porukka, mikä vaikuttaa paljon työviihtyvyyteen. Vaikka ohjeita on paljon, saa työn suorittaa omalla tyylillään. Työ on vapaata, ja asiat saa tehdä omaan tahtiin. Siitä minä tykkään.